piątek, 28 maja 2010

Rodzaje kwiatostanów

Jakiś czas temu zainteresowana pewną roślinką dopytywałam zaprzyjaźnioną Panią Biolog o rodzaje kwiatostanów. A dziś, ku memu zadowoleniu, dostrzegłam w rękach jednej z Pań od przyrody tę oto planszę, którą skserowałam, zeskanowałam i z dumą prezentuję. ;)

Oczywiście dołączam nazwy schematów kwiatostanów:
A - grono, B - baldachogrono, C - kłos, D - kłos złożony, E - kolba, F - wiecha, G - wiecha złożona, H - baldach, I - baldach złożony, J - główka, K - koszyczek, L - sierpik, M - wachlarzyk, N - wierzchotka dwuramienna.

Czysta poezja. :)))


4 komentarze:

  1. Teresa, bosko!
    Teraz jeszcze poproszę o tabelkę z trzema (czterema) kolumnami: 1. nazwa, 2. kwiatostan, 3. kolorek kwiatka, (4. obrazek). Dla ułatwienia wypełniam (po wersie) kolumnę numer jeden: -wilcza jagoda, -mech, -paproć, -kukurydza, -nawłoć, -melisa, -mięta, -bliźniczka, -moczarka, -szałwia, -jaskier, -wrzos, -koniczyna, -lawenda, -krwawnik, -piołun, -wrotycz, -majeranek... Takie roślinki jak jarzębina, winogrona, wierzba, śliwa, wiśnia, jabłoń, klon, brzoza, dąb, róża i dzika róża może darujemy sobie, co?
    Że też nie napisałem rozprawki z cyklu "Świat owadzi w IV części " (autentyk; napisała prof. Zofia Stefanowska: http://literatka.ovh.org/strony/romantyzm/dramat/mickiewicz_dziady_stefanowska.pdf) pod roboczym tytułem "Flora w poezji TR: po co, na co i dlaczego?" LOL!
    Gdy dasz poglądowy schemacik ze zwierzątkami, obiecuję zająć się fauną!
    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szweykowscy :)

    ta tablica jest z części morfologicznej botaniki ;)

    (a ja właśnie nastawiłam nalew na pędach sosny i jestem od stóp aż po włos oklejona żywicą
    :D

    OdpowiedzUsuń
  3. kolejna lekcja - typy liści ;)

    o ile rodzaje kwiatostanów zdają mi się "żeńską" częścią świata ;) (że tak sobie użyję formuły hazarskiej), to równie poetyckie, choć bardziej "męskie" jest ulistnienie
    i tak mamy liście: igiełkowate, szydlaste, lancetowate, równowąskie, klinowate, łopatkowate, eliptyczne, owalne, podłużnie jajowate, odwrotnie jajowate, okrągłe, tarczowate, romboidalne, trójkątne, nerkowate, sercowate, strzałkowate, trójklapowe, dłoniastoklapowe, trójlistkowe, pierzastowrębne, pierzastosieczne, dłoniastozłożone, stopowosieczne, palczastosieczne, nieparzystopierzaste, nieparzystopierzaste z wąsem, parzystopierzaste, parzystopierzaste z kończykiem, liście z wąsami

    a obrzeża liścia - całe, piłkowane, podwójnie piłkowane, ząbkowane, piłkowano-ząbkowane, kolczasto-ząbkowane, karbowane, pierzastowrębne, haczystowrębne

    no i modyfikacje

    męskie, jak cholera :]

    OdpowiedzUsuń
  4. Hehe... robiłam właśnie rycinkę do książki i potrzebowałam wiechę na wzór... no i gdzie trafiam! :-))) Buziaki Teresek
    i

    OdpowiedzUsuń